News

Arbete för att skapa fler parkeringsplatser i Växjö pågår / Ongoing work to increase the number of parking spaces in Växjö

Parkeringssituationen i Växjö är för tillfället ansträngd och vid vissa tidpunkter är det svårt att hitta lediga parkeringsplatser. Hans Tunér, avdelningschef på lokal- och serviceavdelningen, ser just nu över var nya parkeringsplatser kan skapas för att göra situationen bättre.

– Vi arbetar med att tillgängliggöra befintliga parkeringsytor som vi i dag inte har tillgång till, och vi kommer även att skapa helt nya parkeringsytor. Förhoppningen är att detta leder till att vi successivt får tillgång till fler parkeringsplatser under hösten, säger Hans.

_____________________________________________________________

At the moment, the parking situation in Växjö is challenging and during certain hours it can be difficult to find free parking spaces. Hans Tunér, head of department at the office of facilities management and services, is currently looking into where new parking spaces can be built in order to improve the situation.
 
“We are working to regain access to the parking spaces that are not available today and we will also build a number of new parking spaces. Our hope is that this will result in a gradual increase in the number of available parking spaces during the autumn”, says Tunér.

Comment (10)

  1. Förhoppningen!? Det här hade gått att förutse. Hoppas verkligen att det är mer än förhoppningar om nya platser. På lite sikt vore ett arkitektoniskt snyggt utformat parkeringshus bästa lösningen. Gärna med elstolpar till varje parkeringsplats. Det vore miljövänligare än att ha bilar som snurrar omkring på campus och letar efter parkeringsplats.

  2.   

    Har vi inte ens råd att köpa oss en cykel längre?  Vem bekostar skatteförmånen?  Och vad är nästa steg?  Förmånskläder?

      

     

  3. Hej Pieter och alla andra intresserade i frågan om vårt resande till och från arbetet.

    Linnéuniversitetet har tillsammans med Växjö kommun några erbjudanden i höst vad gäller prova på elcykel, få sin cykel servad och en särskild VIP-kväll hos lokal cykelhandlare.

    Det pågår också diskussioner om ett system med förmånscykel för alla anställda. Vi återkommer med besked om en eventuell satsning på detta.

    I dag har regeringen presenterat sin budget. Givet att den går igenom så vill regeringen subventionera privatpersoners inköp av elcyklar.

    När det gäller laddstolparnas vara eller inte vara så är det också en fråga om kapacitet på lite kortare sikt. Det enda av våra hus i Växjö som klarar av en större satsning på elstolpar är M-huset för närvarande. Där finns kapacitet för snabbladdare i större numerär. I annat fall krävs viss ombyggnation och uppsäkring för att klara elnätet i anslutning till de andra husen.

  4. @Claes: Särskilt en bra elcykel är ju lite dyrare än dessa förmånsdatorer som vi kunde skaffa för många år sedan. Visst, man skulle ha råd, men det är ett sätt för universitetet att stimulera att de anställda cyklar till jobbet. Där det ger lite lägre skatt.

  5. Om man har råd eller inte kan ju bero lite på hur mycket man får i lönekuvertet och om det är sådant man inom barnfamiljen väljer att prioritera, när man ska ta sig till och från jobb inkl. lämning och hämtning på förskola/skola med ett eller flera barn. Inte så smidigt att ta med dem alla på en cykel. Inte heller så smidigt att behöva jobba 75% bara för att få ihop livspusslet (om man måste cykla hem för att hämta bilen för att sedan hämta barnen).

    Så jag hoppas att parkeringsfrågan blir löst innan all snö drar in över småland och minskar parkeringsytorna med ytterligare 10-15%.

     

  6. Skidor med dragpulka efter får det bli då Stefan. Löser ALLA dina problem.

  7. Man kan inte öppna upp de gamla Videumpakeringarna? Masoor av platser men inga bilar står där.

  8. Elcyklar är tyvärr ingen lösning för oss som långpendlar eller för t.ex. kursdeltagare i uppdragsutbildningar eller studenter som dagligen åker till campus från orter från vilka kollektivtrafiken inte är ett alternativ. Vi kan tyvärr inte tänka bort bilen som transportmedel och snart kommer ju elbilarna att bli vanliga. Att öppna Videumparkeringarna låter som ett konkret och realistiskt förslag.

     

  9. Det är konstigt att bilister hellre parkerar i gräset än på tomma parkeringsplatser. Böterna är väl lika höga?

    Och det går väl överallt att cykla till en ort med kollektivtrafik?