Nyhet

[Åtgädad] Driftstörning på e-post åtgärdad/ [Solved] Email malfunction.

in English below

Uppdatering 6/12 kl. 14:50

Problemet med vår e-post löste sig igår kväll, torsdag. Det började med att en server gjorde en oplanerad omstart som fick stor påverkan på vår mailmiljö. Detta ledde till att mailsystemet var otillgängligt för många användare under drygt ett dygn. Studenternas e-post drabbades dock inte.

Både ingående och utgående mejl som inte levererades under tiden systemet låg nere har nu nått fram.
Upptäcker du något som ändå inte fungerar som det ska, kontakta it-supporten.

Uppdatering 5/12 kl.19.30

Problemen med e-posten är nu lösta. Skulle det dyka upp följdproblem så kontakta it-supporten som vanligt.

Uppdatering 5/12 kl. 12:50

Ca 40 % av mailanvändarna är påverkade av de mailproblem som vi har.
Kommer man inte åt mailen på datorn kan man försöka med mobilen.
Vi letar extern hjälp för att försöka hitta en lösning på mailproblemen.

Uppdatering 5/12 kl. 10:20

Kvarstår fortfarande problem med e-posten för vissa anställda. Vi arbetar med att det ska vara åtgärdat för alla under dagen.

---------------------

För närvarande är det driftstörning på e-posten. Arbete pågår.

//IT-avdelningen

-------------------------------------------------------------------

Update 6/12 at 14:40

The problem with our e-mail solved last night, Thursday. It started with a server doing an unplanned reboot that had a big impact on our mail environment. This led to the mail system being inaccessible to many users for just over a day. However, the students' emails were not affected.
Both incoming and outgoing emails that were not delivered during the time the system was down have now reached.
If you find something that still does not work properly, contact IT support.

Update 5/12 at 19.30
The email malfunction ist now fixed. There may be some consequences, in that case please contact it-support@lnu.se.

Update 5/12 at 12:50

About 40% of mail users are affected by the mail problems we have.
If you cannot access the mail on your computer, you can try using your mobile phone.
We are looking for external help to try to find a solution to the mail problems.

Update 5/12 at 10:00

There are still problems with the email for some employees. We are working on it to be fixed for all during the day.

------------------

Currently, there is a malfunction in the email. Work in progress.

// IT Office

Kommentera (14)

  1. Är just nu väldigt beroende av mailen då jag har daglig kontakt med studenter som skriver examensarbete.

    När kommer mailen igång igen.

  2. Hej! Har ni en tidsprognos på när felet kan vara åtgärdat? Ja, stressiga tider nu vilket gör en extremt beroende av att komma in på mailen! 

  3. Gärna en uppdatering av läget/tidsplan med tanke på att det mailen slutade fungera vid 15-tiden igår!

  4. Hej, jag kan tyvärr inte svara på hur länge problemen kommer kvarstå. Det är 5 av 12 maildatabaser som är nere och som vi inte lyckas få att starta upp igen. Nu har vi kontakt med externa experter för att försöka hitta någon som kan hjälpa oss hitta vad felet beror på och framförallt hur det kan åtgärdas.

  5. Tack för uppdateringen!

  6. Fungerar inte för mig heller, att logga in via annan enhet. Är det inte läge att lyfta fram den här informationen tydligare på hemsidan, då många inte haft tillgång till mejlen på snart ett dygn.

    Det är nog många som undrar varför vi inte svarar. Lägg gärna informationen om detta redan på startsidan för Lnu

  7. Samma situation för mig. Fungerar inte oavsett enhet eller webbläsare. Hoppas på en lösning snart :-)

  8. Det verkar inte heller fungera att söka efter gamla mail. Mail som jag hittar när jag skrollar dyker inte upp när jag söker.

  9. Detta påverkar ju även kalendern. Går ej att skapa eller ta emot kalenderhändelser, men dock se befintliga. Håller tummarna för en snabb lösning och att ingen information försvinner i hanteringen. 

  10. Tack Richard, bra input

  11. Vid tidigare störningar funkade ofta min automatiska vidarebefordran till gmail. Tyvärr inte nu.

    Och det brukade funka med webmail-gränssnittet som ett alternativ. Tyvärr inte nu. 

    Och att försöka kolla med mobilen funkar inte heller.

  12. Omkring klockan 19 hade vi fått igång de 5 kraschade maildatabaserna på nya servrar, så nu bör alla ha fått igång sin mail igen.

    Imorgon kommer vi fortsätta med att se vilka problem som kan återstå. Vi ska t.ex. jämföra loggar för att se så inga mail försvunnit.

  13. Tack alla ni på IT för att ni löste detta!